torsdag 20. juni 2019

Tutorial kake m/lokk

Hei. 

I dag vil jeg vise dere hvordan jeg har laget min egen versjon av kake til eksplosjonseskene. 
Jeg fikk en bestilling til en bryllups eksplosjonseske med kake. Bare at kaken måtte ha åpning på topp og ikke i bunn, fordi giveren skulle gi sammenrullede penger i gave.
Da jeg ikke fant noen tutorial på dette noe sted, så laget jeg min egen versjon.

Først skjærer jeg til alt som skal til, bortsett fra topp-lokket, det kommer litt lenger ned. 
2 remser bazzill på 2" - preges på 1/2" på hver langside. Remsene skal det klippes hakk på på begge sider. 
1 remse bazzill på 1.5" - preges på 1/2 " på kun ene langsiden, klipp hakk på kun pregesiden.
2 sirkler a 3 1/4"
2 sirkler a 2 13/16"
1 sirkel a 2 5/16 " 
På alle sirklene, minus en av de største, bruker jeg en sirkeldies a 17/8" til å lage en smultring ut av sirklene.  
Jeg bruker tape til å lime det hele sammen, men du kan fint bruke flytende lim også, men det festes da litt senere.
Her brukes limtape på innsiden, på taggene først. Så er det bare å brette taggene under sirkelen. 
Jeg tar bunnen først - den skal jo være hel, og derfor ikke laget "smultring" av denne.  

 Remsene er litt for lange, så de må tilpasses. Dette gjør jeg når jeg har limt rundt hele, for å være sikker på at jeg har nok til hele sirkelen. Bruker så vidt litt overlapp, slik at det ikke blir noen glipper.
 Jeg bruker flytende lim til å feste denne fliken. 
Snu 1. kake, brett inn taggene. Sett lim på den største "smultringen" og lim denne oppå taggene. Klem taggene godt oppunder, slik at det sitter godt  
1. kakelag ferdig.
 Så er det bare å gjøre det samme med neste kake. Her er det "smultring" på både oversiden og undersiden. Det kan være en fordel å trimme taggene litt, slik at de ikke stikker utenfor på innsiden. 
 Så limer jeg etasje 2, også her bruker jeg tape. 
Bare for å vise at det nå er hull helt ned, satte jeg saksa oppi. 
 Så lager man øverste kake på samme måte, men her er det kun 1 taggekant og en sirkel med hull i. 
Se bildet under, til høyre, her har jeg laget den klar. 
 Så var det lokket. 
Lager ei ny remse på 1.5" som preges på 1/2" på ene siden og klipper til hakk her. 
Så stanset jeg ut 2 sirkel a 2 13/16", som jeg også preget. Denne sirkelen er litt for stor, derfor preges den, så klipper jeg langs innsiden av pregekanten. (Den skal være litt større enn den minste kaka). 
Lager som den 1. kaken, og sirkel 2 limes på topp for å skjule taggene. 

Lim den øverste kaka på, og test at lokket passer.
Sånn ser den ut ovenfra, og her er det god plass til sammenrullede sedler.  
Nå er det kun pyntingen som gjenstår og da bruker jeg mye perler, blonder og blomster. 
Lykke til. 




1 kommentar:

Elins Cards and other handscrafts sa...

Kult Hilde. Det må jeg få prøvd meg på en dag :)
Takk som deler ;)
Klem Elin

Populære innlegg

Tusen takk for besøket og velkommen igjen.
Legg gjerne igjen
en kommentar, og vil du linke til bloggen min, så si fra, så kan jeg linke til
din