onsdag 25. juli 2018

Vin til vertinna og tur til Galdhøpiggen

Jeg har vært på tur - til Galdhøpiggen. Du verden for en fantastisk flott (og ikke minst skummel - snøen oppi fjellet og isbreen var skummel). Så mye fantastiske flotte fjell vi har i Norge. Mange forskjellige fjell og topper man kan gå, og få se halve Norge fra fugleperspektiv. Legger ved noen bilder nederst så ser dere hvor flott det er. 

Vel, jeg skulle jo gå sammen med noen. Nemlig Sigrid. Og da var planen at vi skulle sove på Leirvassbu (som iflg booking.com er kun 13.5 km unna Galdhøpiggen - men det sto ikke noe om at det var i luftlinje, og at man måtte kjøre mange mil for å komme dit vi skulle gå fra). Etter turen var planen at jeg skulle sove en natt hos Sigrid før jeg dro hjem igjen. 
Da måtte jeg jo lage en liten vertinnegave, og da ble det en champagneflaske (bildet viser kun med vinflaske - men den ble byttet ut).
 Hadde ikke noe mal på noe slik, så det ble egenkomponert design. 
Lengde 25,5 cm, preges på 18 cm. Laget hull på midten. Laget 2 stk, og limte de sammen. Veldig enkelt. 
Pyntearket er fra Bildmålarne, stemplene fra Kort og Godt og bildet er fra North Star. 
GALDHØPIGGEN
 Så et lite bilderas fra turen til Galdhøpiggen, Nord-Europas høyeste fjell, 2469 meter over havet. 
 Langt der borte er toppen vi skal på, 600 høydemeter fra utgangspunktet. På høyre siden ser vi fra sommerskisenteret, som var stengt i år, antagelig pga denne varmen, og veldig lite snø. 
Her venter vi på vårt taulag. Alle som går fra Juvashytta må over en isbre med flere djupe sprekker, og må derfor gå i taulag med en brefører. 
 Her er vi på vei, som en lang slange over sprekker i isen. Snøen/isen var som sløsh, og var utrolig våt. Ble nok en smule våt på beina - så her er det viktig å ha sko som kan stå i mot vann ja..
Laaaangt ned, smalt mellom sprekkene her, men ingen falt ned hvertfall - heldigvis. 
 Ut av tauene igjen og opp på steinhaugen igjen. Her var det klatring opp på toppen. Fikk streng beskjed om å holde oss midt på ryggen her, for på venstre side var det en ny isbre med nye djupe sprekker, og på høyre side var det et 200 meters langt stup rett ned...  
 På toppen. Litt glad ;-) 
Herfra kan man se stort sett hele Jotunheimen, og du verden for ett flott fjell landskap. Vi lever i ett fantastisk land. 
Sender med en liten filmsnutt jeg tok på toppen av Norges tak. 

Takk for at du er innom å titter. Legg gjerne igjen en liten hilsen, så jeg vet at akkurat du har vært innom her. 
Ha en fortsatt flott sommerdag. 




Ingen kommentarer:

Populære innlegg

Tusen takk for besøket og velkommen igjen.
Legg gjerne igjen
en kommentar, og vil du linke til bloggen min, så si fra, så kan jeg linke til
din