onsdag 19. mai 2010

Kake

Jeg laget en kake til 17. mai.
Den ble helt mislykket.
For det første skulle jeg prøve en ny oppskrift. Lage en sunnere type ostekake, passende til ei som prøver å gå ned i vekt (jepp, meg), og til hennes far med diabetes. Så jeg fant oppskrift ja..

For at det skulle bli enkelt å lage den, så fant jeg ut at 12 porsjoner, ja, det passer bra. Ikke for at vi var så mange 17. mai, men for at det var enklest med hensyn til mål på ingrediensene...

Vel, først skulle det ristes havregryn til de ble sprø. Har aldri gjordt dette før, så jeg aner jo da ikke hvordan man gjør dette. Sterk eller svak varme? Mye eller lite "røring" Vel, det ble da ett eller annet.....
Så skulle man smelte kokesjokolade - og det klarte jeg da,hehe....dette skulle blandes sammen og has i en 24"form. Vel, jeg prøvde å ha den i springform-hjertet fra Cacas. Ikke nok røre til å dekke halve bunnen engang. Så jeg måtte da finne den aller minste kakeformen jeg hadde.

Så var det ostekremen. Most cottage cheese og yoghurt sammen med gele. Det gikk veldig greit, men det ble jo veldig mye da, i forhold til lille kakeformen jeg hadde bunn i....jaja...litt fikk stivne i bollen også...

Pyntet med blåbær kjøpt på butikken.

Når vi så skulle spise kaka, må jeg ærlig innrømme at bunnen den smakte rett og slett pyton. Ostemassen var god, men det smakte egentlig bare skogsbær-yoghurt..hehe....Antagelig siste gang jeg lager denne kaka da..iallefall før jeg vet hvordan man lager bunn på en slik en...

SÅ, kaka ble slettes ikke god, og ikke spesiellt pen heller, men nå er det 1. kake laget på snart 1 år...kanskje det blir flere igjen??

1 kommentar:

Elins Cards and other handscrafts sa...

Hehe... en erfaring rikere Hilde ;o)

Populære innlegg

Tusen takk for besøket og velkommen igjen.
Legg gjerne igjen
en kommentar, og vil du linke til bloggen min, så si fra, så kan jeg linke til
din